Som leder er du helt avhengig av tillit i organisasjonen. Tillit er nøkkelen til mye, også til å få med deg dine kolleger til å utvikle seg selv og selskapet i ny retning.

Du kan ha planlagt godt å ha gode argumenter for endring, men hvis de ikke har tillit til deg vil du oppleve mye motstand på veien. Tillit kommer ikke av seg selv, men hva skal egentlig til? Visste du at ledere som forteller om behov for endring via eget verdibudskap får høyere tillit enn de som henviser til andre?

Tillitsbasert ledelse må ikke forveksles med «la det skure-ledelse», der:

  • lederen ikke gir tilbakemeldinger til ansatte
  • konflikter mellom medarbeidere ikke ordnes opp i og dermed kan blomstre opp
  • initiativ og feedback fra medarbeidere ikke tas videre
    Det kan bære helt galt av sted dersom medarbeidere blir helt overlatt til seg selv uten at de forstår retning og formål.

Hva med når vi har gått i baret på jobb? De fleste av oss har selv opplevd kolleger eller ledere som gjør alt riktig over lang tid, så gjør de en tabbe eller blir misforstått og tilliten går rett ned.

Vi gjør alle feil. Selv om tapt tillit er svært vanskelig å vinne tilbake, så kan det over tid bygges opp ny tillit. Hva med å være litt rause med hverandre og tilgi litt raskere?

Jeg setter ekstra stor pris på de menneskene i livet mitt som har tilgitt mine feil og som fortsatt har tillit til meg.

Kontakt meg for en prat om tillitsbasert ledelse.