Det er viktig for vår motivasjon at vi føler at vi er del av noe større enn oss selv. Det er dette som gir oss drivkraft og mening.

De fleste bedrifter ble i sin tid etablert for å dekke et reelt behov i samfunnet. Men mange har i beste fall en litt visjonær visjon. Når hovedmålet kun er å skape verdier for aksjonærene, er det ikke så rart at det blir vanskelig å finne mening i arbeidet. Hvem beskriver vel dette bedre enn enn Simon Sinek, i sin Ted Talk «Start with Why»?

De som jobber direkte med kunder er ofte mer motiverte enn de som sitter lenger unna kunden. For de som ikke jobber med kunder, kan du invitere kunden til å snakke til hele organisasjonen, eller du kan dele kundehistorier.

Jeg har sett mange ledere som er gode til å hjelpe kolleger til å se mening i arbeidet ved å være gode historiefortellere.

Til ledere: Finn din egen motivasjon og hva som gir deg mening. Forsøk å dele kundehistorier der dine kolleger har bidratt til en positiv forskjell. Spør dine kolleger hva som kjennes meningsfullt for dem.

Som medarbeider er det viktig å fortelle lederen hvordan du ønsker det. Ledere er ikke tankelesere og trenger tilbakemelding på hva som gir deg mening og hva de kan gjøre for å hjelpe deg.

Kontakt meg for en prat om motivasjon og mening.